Fortsätt till huvudinnehåll

Baguetter..

6 dl Vatten
50g Jäst
2 msk Matolja

2 tsk Salt
12-13 dl Vetemjöl

Jag brukar göra på halva receptet, då
blir det 2 stora baguetter.

Värm vattnet till 37 grader.
Smula sönder jästen i vattnet & blanda.
Tillsätt olja, salt & nästan allt mjöl.
Spara lite mjöl till utbakningen.
Knåda ihop till en deg.
Låt jäsa i 45 min under duk.
Ta ut degen på mjölat bakbord, men knåda INTE.
Dela den i 3 delar.
Kavla ut varje del & rulla ihop varje kaka
på långsidan.
Lägg dom på tvären på en plåt.
Skär några snitt.
Strö över mjöl ovanpå (Jag tar även flingsalt).
Låt dem jäsa igen ca 40 min.
Sätt ugnen på 250 grader.
Grädda i mitten i ca 8 min.
Sänk sedan tempraturen till 200 grader & grädda
ytterligare 20 min.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Dagiskaka..

3 Ägg
3 dl Socker

Matbord..

Har suttit & tittat på lite matbord på olika sidor. Finns så himla mycket snyggt!! Vet inte riktigt om vi ska byta sen, men titta kan man ju alltid=) Får sen hur mkt plats det blir i huset & hur allt passar ihop. Här är några av alla jag spanat på. Detta snygga finns hos Ellos & även hos Internetmöbler.se. Detta fina bordet Isabelle finns hos Mio. New England matbord från The Home är riktigt fint. Riktigt häftigt bord i återvunnet teakträ, detta finns hos WOHNZIMMER. Detta snygga kommer från House Doctor.  Får väl se om det blir något nytt bord sen??!! Då kommer det nog bli någon av dessa. Ha det så gott.

Jordgubbsmuffins..

Hade lite jordgubbar kvar igår så passade på att baka lite muffins, mkt goda & snabbt gick de.

Det som behövs är.. 200 g Smör
2 dl Socker
3 Ägg